Sunday, 22 December 2013

MAAF


MAAF BLOG KACAU BILAU.
DAH HILANG SEMANGAT BLOGGING.
AKU SAMBUNG DAKWAH KAT LAIN.
SALAM.

Wednesday, 11 September 2013

Banner


Okey , saya diminta menyiapkan design banner untuk kempen 5S.

Friday, 16 August 2013

Janji Allah itu pasti


Assalamu'alaikum wbt. 

Dari pagi hingga petang tak putus-putus berita berkenaan Mesir. Gelodak yang berlaku tak dapat digambarkan sebenarnya. Pertumpahan darah sana sini, berpuluhan ribu dah jadi macam mainan bagi musuh terjelek tu. Memang kita sendiri tak mampu hadapi situasi seperti mereka sekarang. Tapi tak bagi mereka. Kita hanya mampu menyumbang sedikit wang tunai serta tenaga. Amat sedikit. 

Ana pernah tengok satu video. Video rakyat Palestine yang dalam kesengsaraan. Diseksa. Salah seorang berkata, "Sabarlah, berdoalah pada Allah. Kita minta umat islam lain doakan kita." Tapi apa yang dijawab seorang wanita, "Tak ada ISLAM ! Tak ada ISLAM di tempat lain" Ya Allah, entum faham maksud wanita tersebut. Memang betullah kata wanita tersebut. Tiada tindakan daripada umat islam lain, seperti tak wujud dah islam. Mana kita? 

Memang seksa hanya tengok sahaja video-video peperangan, darah-darah mereka yang gugur syahid tanpa berbuat apa-apa. Siapa yang masih ada iman dalam hatinya pasti akan rasa macam tu. Ini ucapan seorang mujahid yang ana kenal : 

Bagaimana mungkin saya tidak sedih dengan apa yang berlaku di Mesir ??

Saya sujud di bumi berkat nya ..
Saya makan hasil tuaiannya ...
Saya minum dan mandi dari air syurga (sungai Nil) ...
Saya bergaul dan bergurau bersama dengan rakyatnya ...
Saya menimba ilmu dari ulama' nya ..
Saya ditarbiyah dari suasananya ...

Mungkin kah saya tidak berasa apa2 atas apa yang terjadi di sana sekarang ?? 

Air mata saya pernah tumpah di sana ...
Darah saya juga pernah mengalir di sana ...
Malah masih lagi berbekas luka ini ...

Mungkin kah ! Mungkin kah ! Mungkin kah ! saya tidak berasa apa2 ??

Iya mungkin, sekiranya saya bukan MANUSIA.


Ana sendiri mengalir air mata mengenangkan Mesir. Allah sedang menguji. Janji Allah itu pasti, kemenangan akan berpihak untuk islam juga. Cuma ana sedih tengok negara kita sendiri. Macam dah mula berjinak-jinak nak berlaku pertumpahan darah juga. Allah. Selamatkan Malaysia. Kita suka menuding jari. Ini salah dia, salah mereka dan macam-macam. Kita sering bergaduh. Sepatutnya masing-masing bangkit, perbaiki diri. 

Awalnya kena jaga diri sendiri dahulu. Kalau hebat berhujah sekalipun tapi apa guna kalau di alam maya saja? Kenapa tak nampak berjemaah di masjid? Kata nak jadi mujahideen. Ini teguran buat diri ana juga. Tambahkan ilmu. Bukan dengan lulus exam dah cukup ilmu. Yang PHD, Master pun siket aje ilmu sebenarnya. Nak banding ngan ilmu Allah, huh, jauh. Dan tak mampu kita nak ceduk sebanyak satu lautan ilmu. 

Aurat terdedah sana sini, kenapa masih tak sedar? Sebab tak nampak dosa ye tak? Sebab tak dapat bayang azab ye tak? Sebab tak cakna ye tak? Susah ! Macamana nak menangkan islam kalau orang islam sendiri tak jaga islam. Tak guna nama islam dalam kad pengenalan je. Kita ni islam baka , sebab tu ada yang tak faham islam. Kita keluar dari perut mak, tuptup islam dah. Tak payah susah cari. 

Cuba tengok muallaf, mereka betul-betul mencari islam, mereka faham islam. Sebab tu , kadang-kadang orang yang baru peluk islam lebih baik daripada orang yang dah islam sejak lahir ni. Ye tak? Sepatutnya kita bersyukur, sebab dah islam sejak awal. Doakan hidayah buat semua umat islam :'(



Tolonglah lakukan transformasi diri. 

Tuesday, 13 August 2013

Kumpulan Mujahideen pertama.

Kumpulan mujahideen yang pertama ialah:

(جبهة تحرير سورية Barisan Pembebasan Islam Syria)
Dengan 20 panji-panji di bawah sayapnya, yang paling kuat dan paling popular sejak akhir-akhir ini Panji Al-Islam.

جبهة تحرير سورية
Barisan Pembebasan Islam Syria merupakan pembentukan terbesar ketenteraan di Syria selepas tentera Syiah Assad yang ditubuhkan di Syria pada September 2012 dengan populasi keanggotaan 37,000 ahli di atas tanah Mujahid merebak di semua Syria. Pemimpin utama mereka ialah Ahmad Al-Syikh atau lebih dikenali sebagai "Abu-Issa".

Dengan lebih kurang 20 panji-panji di bawah sayap, di sini adalah beberapa nama yang biasa:
- Panji Helang Syria.
- Panji Al Tawhid
- Panji Amru Ibn Al-A'as
- Panji AL-Fath
- Panji Ansar al Islam
- Panji Al-Farouk
- Panji Rahman Ibn Aouf
- Panji Kurd helang
- Panji Al-Iman
- Panji Al-Islam

Kumpulan mujahideen ini mengisytiharkan dalam satu kenyataan bahawa asas mereka adalah berhasrat untuk menggulingkan rejim dari semua segi dan sudutnya, melindungi semua rakyat Syria tanpa mengira kepercayaan, bangsa atau mazhab- mazhab dan melindungi harta mereka, dan mengawal persenjataan dan keselamatan selepas penggulingan rejim, serta mempertahankan kedaulatan, perpaduan dan kemerdekaan negara.

Kumpulan ini memberi jaminan bahawa syariah Islam adalah rujukan utama dan di sebalik beberapa batalion Salafi bawah panji-panji mereka juga,kumpulan ini diklasifikasikan oleh pemerhati antarabangsa sebagai dengan kumpulan Islam bersifat sederhana.
..
This is their FP: https://www.facebook.com/SyriaLiberationFront

website: http://syrialiberationfront.com/

Munculnya Mujahidin ISIS di Syria telah menggetarkan US & Israel.

Terbaru , sumber : http://www.facebook.com/Syria.Care.Indonesia

Munculnya Mujahidin ISIS di Syria telah menggetarkan US & Israel. ISIS (Islamic State Of Iraq & Syam) adalah nama baru bagi Islamic State Of Iraq dan mulai beroperasi di Syam pada April lalu setelah pimpinan mereka Abu Bakar Al-Baghdadi menyatakan bahwa Mujahidin Jabhah Nusrah di Syria adalah bagian dari al-Qaeda di Iraq. 

Dua tahun yang lalu, Jabhah Nusrah telah ditetapkan sebagai 'Terrorist' oleh US dan kini ISIS pula menjadi penyebab ketakutan negara kafir itu.

Semoga Allah bersama Mujahidin dan meluruskan hati dan langkah kaki mereka

Monday, 12 August 2013

Tinjauan kesedaran masyarakat tentang bahaya SYIAH - siri 1.

Ini adalah video tinjauan, jadi fikirlah dimana kedudukan kita dan apa peranan kita membantu menyedarkan masyarakat tentang BAHAYA SYIAH RAFIDHAH. Semoga kalian akan bersama kita semua dalam memerangi golongan RAFIDHAH yang makin berani menonjolkan diri. RAFIDI adalah musuh kita! Amat terkilan juga bagi mereka yg masih mengiktirafnya sebagai 'mazhab'. Saksikannya.

Gambar hiasan : Evolution umat dari fesyen bonggol unta kepada alien.


Assalamu'alaikum wbt.




Raya, keluar rumah. Ya Allah, ana beraya di padang pasir ke? Wooww! Hebat. Tak perlu beli tiket kapal terbang. Tak perlu susah-susah dah sampai padang pasir. Banyak unta ! 



Ana bukan mengata cuma mengutuk. Bukan mengutuk tapi menegur. Allah  sendiri melarang, tapi kenapa tak ikut? Allah ! Tapi mungkin mereka-mereka ni tak tahu. Jadi sukalah ana disini menolong yang tak tahu. Harap-harap sesiapa yang baca ni boleh tolong menasihati sahabat-sahabat, sanak sedare dan semua. 

Maksud hadith Nabi: Golongan dari ahli neraka yang belum pernah aku lihat, yakni perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang (nipis, ketat, seksi), yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, kepala mereka seakan-akan bonggol unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian. (H.R. Muslim)

Cukuplah wahai wanita membonggolkan kepala anda. Bersederhana sudah cukup baik walau anda punyai rambut yg panjang mengurai .



Wallahu a'alam..



*Maaf kalo ade terasa. Sangat menjengkelkan unta-unta Malaysia. Dah terang lagi bersuluh Nabi larang. 

Saturday, 1 June 2013

Edited :)



Keagungan Allah.


Kehidupan tak bermakna tanpa Redha Allah.


Jadi berpeganglah pada keduanya.



Inspirasiku ialah ibuku.


Snap!

Lirik lagu KEREDHAANMU-INteam.

Qum fa-anzir ! (al-muddathir)


Betul. !!


fikir saja masalah negara, tapi baju tak basuh tak elok juga!


Ohh ini di Tempat belajar saya.


Ini kawan minta editkan. Semoga terus bersemangat. 



Ye gunakan facebook sebaiknya.



Hafaz saja tapi tinggal itu bahaya. 


Memang semua akan mati. Taubatlah.



Background kumpulan Jilul Quran IQT.



(Y)


Nak sapa nak penanda buku ! PM me.



Effect kabur memang asli. Tak sangka tersnapp !



Say Laa ilaa ha illallah.



Teruskan musafir..



















Nur Nabihah Mohd Abu Bakar

Tuesday, 16 April 2013

Kau lupa, itu milik Allah !


Assalamu'alaikum wbt.

Alhamdulillah, hidup lagi lebih satu hari. Maha baik Allah ! 



Setahun dan lebih beberapa bulan aku bergelar seorang huffaz. Bukan huffaz sepenuhnya tapi, baru saja merangkak. InshaAllah, suatu hari aku akan bergelar huffaz sepenuhnya. Huffaz yang sebenar-benarnya ialah huffaz yang mendapat redha serta berkat daripada Allah atas apa yang dihafaz. InshaAllah itu harapan terbesar seorang huffaz. Bila redha Allah bersama, maka dialah huffaz. Huffaz bukan hanya pada nama. yeah!

Rindu menaip sebenarnya walaupun tiada main topik yang nak dikongsikan. Tiba-tiba aku terfikir, tanpa jari, mana mungkin aku mampu untuk menaip seperti sekarang. Kadang-kadang, tidak pernah terdetik untuk rasa bersyukur, apatah lagi mengucapkan rasa syukur itu. Ampunilah aku ya Rabb. Benar, apabila nikmat itu telah ditarik semula oleh pemberi pinjaman ini, barulah si peminjam terasa betapa nikmatnya nikmat itu. 

Dhaif seorang hamba seperti aku sendiri. Lupa akan segala nikmat yang tidak pernah diingat. Cuba bayangkan, apakah perasaan kita sendiri apabila orang lain tidak menghargai pemberian kita? Sedih kan? Ada yang tidak mengaku saudaranya lagi apabila tidak dihargai. Ya Allah. Adakah perkara seperti itu kita mahukan daripada Pencipta kita sendiri? Na'uzubillah. 

Kadang-kadang, tanpa kita sedar, Allah memberi tanpa hambaNya pinta. Benarkan? Kita hidup hari ni pun, adakah semalam kita doa supaya dihidupkan hari ini? Tidak kan? Mungkin ada tapi tidak semua. Ayuhlah kembali sedar, kembali ke pangkal jalan, kembali merenung, kita milik siapa? Belajarlah bersyukur dengan setiap perkara. 

Firman Allah  ;Bismillahirrahmaanirrahiim, Fazkuruuni azkurkum, wasykuruuli walaa takfuruun. 
Maksudnya : Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu. 

(Albaqarah : 152)



Siapa yang mampu mendustakan ayat-ayat Allah? Bertaubatlah, wastaghfiruu rabbakum, thumma tuubuu ilaih. 




Wednesday, 27 March 2013

Tangkap ! Tangkap ! Snap ! 1 2 3 ! Say cheese ! ^___________^


^___^


Semua ada hobi. Hobi ana baca al-Quran. Wat video. Edit gambar. Snapping pics. Ya. 
Say cheese ! CLICK ! Hah , tu dye. Dari dulu-dulu lagi, ana memang minat bab-bab nih. Semua yang berkaitan dengan gambar. 

Cita-cita sampingan, nak jadi photographer. Boleh jadikan ianya satu alternatif da'wah inshaAllah. Zaman moden, kita ikut zaman lah. Baru masuk skru ngan tukul ngan paku-paku skali. EH?? Ok.
Maknanya, tak delah diketepikan. Nak dakwah kena bijak. Betul? Ya betul.

Jadi, pelbagaikan cara da'wah yang berkesan.. Ingat, setiap kita ni adalah penjaga, dan nanti akan disoal atas apa yang kita jaga. Kalo mak ayah jaga anak, kalo anak kena jaga mak ayah. Ana guna ayat senang-senang nak paham jelah. Tak boleh bersastera sangat. Kang juling mata. ^___^


Kullukum raa'in wa kullukum mas'ulun 'an ra'iyyatihi. 



Tuesday, 26 March 2013

Ada orang Strive Harder , Pray Biaser ! Erh !?



Ada orang Strive Harder , Pray Biaser ! 

Tahun  ni pekse besar lagi aku. Takdelah besar sangat. Budak-budak reka, pekse aku kali ni berbunyi Sijil Padang Mahsyar. err? Tak sehebat tu budak-budak ! Jangan main-main , Padang Mahsyar pulak dah. Dah bersedia ke? Tak, maybe diorang cuma nak ingatkan supaya pekse bukan sekadar nak pekse. Tapi sambil-sambil pekse sambil wat amal untuk Padang Mahsyar. Tak gitu? Ye gitulah.

Kalo nak diceritakan pengalaman aku ni, eh jap, rasa janggal je membahasakan diri sebagai 'aku'. Okeylah, guna yang standart, 'ana'. Ana tak biasa ber'aku' 'kau' dengan sahabat-sahabat atau sape-sape sajelah. Kalo bermonolog  jelah gune 'aku' 'kau'.  

Okey balik semula, pengalaman ana, tak de pun pengalaman sebenarnya. Tapi kalo tengok pengalaman senior2, tumpukan al-Quran lebih. InshaAllah yang lain akan nyusul. tu bagi yang apal Quran lah. Yang tak apal on same sebenarnya. Jangan duk sibuk study tapi solat lewat! Itu teruk. Maaf. Tapi memang teruk. 



Utamakan Allah. 

Monday, 25 March 2013

Memang, dah namanya manusia, tak lari daripada kesilapan dan masalah.


Bismillahirrahmaanirrahiiim.

Alhamdulillah, Allah Maha Baik, Allah bagi aku peluang untuk meneruskan kehidupan di alam yang penuh cabaran ni. Banyak perkara yang dah jadi sejak dua menjak ni dalam hidup aku sendiri. Aku tahu Allah sengaja ingin menguji imanku. Ah, kalau macamtu, sah-sah iman aku masih ditahap yang paling rendah. Gitu lah aku rasa. Kerana apa? Dalam setiap ujian-Nya, aku banyak melenting/mengeluh daripada bersabar. 

Pengalaman hidup selama ni banyak memberi pengajaran dalam hidup aku sebagai seorang khalifah yang dhaif disisiNya. Aku kesal benar. Kadang-kadang aku tak mampu kawal emosi aku. Kadang-kadang tindakan aku amat tidak matang. Dan banyak lagi kadang-kadang yang tidak baik. 

Kehidupan remaja aku skang banyak bergaul dan bersama dengan rakan-rakan. Maklumlah, aku ahli asrama. Dah 4 tahun aku merasa kehidupan di asrama. Biasa musykila yang muncul adalah dikalangan rakan-rakan. Itu basic lah. Kena hadapi dengan kawalan iman. Bukan nafsu ! 

Aku seorang yang beriman ! Ya aku yakin ! Jadi aku akan usaha sedaya upaya aku untuk kawal iman aku. Upgrade selalu. Wah ! Macam hebat berkata-kata, tapi mana impaknya?! Kata-kata ni macam dorongan untuk diri sendiri ye. Aku fikir, kalau lah aku asek gaduh mende-mende yang remeh temeh ngan rakan-rakan, maknanya aku tak beriman ! 

Teringat hadis Rasulullah yang memang tak asing bagi kita semua. 
'La yu'minu ahadukum hatta yuhibba li akhi hi ma yuhibbu linafsih' 
Maksudnya : Tak beriman seseorang muslim itu jika dia tak mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendirinya sendiri. 

Nah ! Lihatlah ! Bila hayati dan fikir lagi, takkan aku nak jadik orang yang tak beriman sedangkan aku yakin aku beriman ! Oh tolonglah paham , ayat sikit belit-belit. Tapi aku serius skang. 

Aku menyeru lah kepada diriku sendiri, kau janganlah amik mende yang remeh temeh tu jadi sebab kau menjadi seorang yang tak beriman ! Boleh impak besar lam diri kau tau tak !

Aku serabut punya serabut ngan dunia skang yang penuh tipu daya. Aku bosan ! Ah ! Tapi aku kena hadapi dengan tenang. Kerana Allah ciptakan aku sebagai ummat akhir zaman. Please iman, control me. Eh bolehkah? Kita yang control iman sebenarnya. 

Bangkitlah wahai 'aku', lupakan kisah silam. Lupakan. Senang je nak lupakan. Takdenye susah. Bila susah tu sebab kau sendiri paksa diri kau untuk ingat balik. Hah ! Ye tak? Betullah tu...

So, udah-udahle tu kecewa tak tentu pasal. Allah punya perancangan kau mana tau ! Ikut jelah !

Huh lega sikit. 

Malam ni sama-sama sujud pada Allah ! Mohon ampun. InshaAllah tenang lah . 




Saturday, 15 December 2012

Orang yang Alim serta Ulama yang merendah diri.




Syeikh Muhammad 'Ali As-Shobuni ialah Ketua Ulama di Syria, Pakar Tafsir Al-Quran, antara 10 Ulama terhebat yang masih hidup di kalangan kita sekarang. Berkata beliau sambil memuji Ustaz Azhar Idrus, 

"Saya yakin apa yang keluar dari mulut Ustaz Azhar Idrus adalah dari hati dan luahan diri dia sendiri. Dan daripada hati akan sampai juga ke hati-hati para pendengar."

"Walaupun dia lebih muda dibanding saya, saya anggap dia sebagai guruku. Saya juga panggil dia "Syeikh"

Allahu Robbi. Tawadhuknye sikap para ulamak.

Syeikh Muhammad Ali As-Shobuni telah mengarang hampir 40 kitab kitab besar termasuk yang paling terkenal tafsir Al Shobuni, yang digunakan ramai umat Islam di seluruh dunia. Dan UAI membuat pengakuan yang beliau juga ada guna kitab2 karangan Syeikh. Maka UAI berkata, Syeikh juga adalah salah seorang Gurunya juga.

Tapi Syeikh dengan rendah diri dan tawaduk berkata yg dia juga adalah anak murib UAI.

Subahanallah...- Itulah orang yang Alim serta Ulama yang merendah diri.

*Kepada yang selalu cari pasal dengan UAI dengan menghentam dan cuba menjatuhkan beliau, nah! siapakah anda dibandingkan dengan Sheikh As-Shobuni?


Thursday, 29 November 2012

Amalkan membaca ayat kursi selepas solat fardhu.


Amalkanlah bacaan ayat Al-Kursi setiap selepas solat Fardhu, kerana kelebihannya di sebut oleh Baginda nabi "Sesiapa yang membaca ayat Kursi setiap kali selepas solat fardhu, maka tiada siapa yang dapat menghalangnya daripada memasuki syurga (telah cukup syarat untuk ke syurga) melainkan ( mestilah) dia mati (terlebih dahulu).”. 





In The Name of Allah, Most Beneficial, Most MercifulAllah! There is no God but He, the Living. The Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the Heavens and on Earth. Who is there that can intercede in His presence except as He permit? He know what (appear to His creature as) before or after or behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He Will.His Throne extends over the Heavens and the Earth, and He feels no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High. The Supreme (in glory).(Quraan 2:255)



Namun jangan tersilap memahami hadis ini bahawa tiada tanggungjawab, kewajiban dan larangan yang perlu di buat dan jauhi ye. Amalan ini mengukuhkan tawaran syurga bagi ahli ilmu, ibadah dan taqwa.

~ Dipetik dari Ustaz Zaharuddin.net

Tuesday, 20 November 2012

Sumbangan untuk GAZA melalui SMS.



Sumbangan melalui SMS

Para dermawan juga boleh memberikan sumbangan melalui SMS. Hanya ikuti langkah mudah ini untuk menyumbang:

1. Taip PALESTIN <10 / 5 / 3> (10 / 5/ 3 itu adalah nilai sumbangan yang ingin disumbangkan) 
2. Hantar ke 39111

Contoh: PALESTIN 10 dan hantar ke 39111

Mulakan sekarang. Terima kasih atas sumbangan anda semua.

Mohon sebarkan.

Sumber : AMAN PALESTINE

Cadangan, teguran dan kritikan?