Wednesday 6 June 2012

Mainan Hati.


Assalamu'alaikum wbt. Sehari dua ni ada beberapa soalan yang ditanya pada ana. Salah satunya , Boleh ke kalo saje-saje hantar chat / mesej hanya untuk kenalan ? Maksudnya lelaki hantar kat pompuan dan begitu sebaliknya. Ana ada jawab , ada urusan penting ? Bolehlah. Panjangla sikit jawapan ana. 

Ana kadang terfikir , bahaya nye permainan hati ni ? Ape tu ? Bagi ana , chatting dengan bukan mahram adalah satu permainan hati. Dibimbangi takut terjadinya zina hati pula. Seperti biasa ana nasihatkan sahabat-sahabat ana, facebook@lama sosial lain tak kawal kita , tapi kita sendiri yang kawal semua tu  ? Jadi semuanya terletak di tangan sendiri. Kalo rase sesuatu tu tak datangkan manfaat langsung, tinggalkan terus. 

Remaja ngan facebook memang tak dapat dipisahkan. Makin gian. Tak buka facebook sari tak sah. Ade je yang tak kena. Tak baca Quran sari tak rase pape pulak ? ? ? Hemm ?
#eh pengalaman sendiri ke?? Ya. Memang. Ana tak raguinye. Tapi carilah walo sikit faedah bila online facebook@laman sosial lain. 

Kalo ana , ana online Fb dan lepas tu biar je. Buka tab lain , log in blog ana. Bukan ape, ana suka dengar bacaan Sheikh Misyari Al-Fasy ni. Dan ana akan buka blog-blog lain. Ambil apa-apa maklumat serta ilmu baru. Bila bosan , ana akan buka youtube , first cari ceramah terbaru Ustaz Azhar , bila bosan , buka lagu Maher Zain jap. Pastu tinggal. Sambung kerja-kerja atau teruskan muraja'ah atau menghafal. 

Ana nak nasihatkan diri ana dan juga entum semua , niatkan lillahi ta'ala bila mula-mula nak log in facebook dan kalo nak chat ato semuanya lah. Doa dulu takut-takut hati kita lalai dan hanyut. Mungkin sebab terlalu asyik, kita lupa, alpa.. Kadang boleh mendatangkan maksiat di hati dan mata. 
Awaslah , mungkin kita terjebak dengan mengumpat sedangkan kita tak menyedarinya. Awasi diri entum sendiri. 


Cakap senang lah !
Nak buat pun senang, kalo iman memang mantopp ! Bolehnye buat ape yang ana sebut kat atas tu. Tipu la kalo susah ! Setakat  niatkan lillahita'ala.. 

Huh ingat senan ke?!
Memang susah pun. Tapi kalo kita ni betul-betul nak jaga iman, kita akan berusaha untuk jaga diri dari bergelumang dengan maksiat. Sedar mahupun tanpa sedar. 


Fikirkan lah. . . 






1 comment:

  1. Salam ukhwah,

    Jejakku menziarah..

    اعْمَلُوا فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ

    Beramallah kamu..maka ( sebab ) semuanya telah dimudahkan terhadap apa yang diciptakan untuknya..

    Teruskan tintamu ukhti : )

    ReplyDelete

Cadangan, teguran dan kritikan?