Wednesday 30 May 2012

Jom Solat !


 :)


Alhamdulillah . Jom solat semua ! Plus plus solat anda dengan amalan sunnat yang lain . Moga pahala kita sentiasa bertambah ya ! 

Cakap pasal solat , ingat azan , ..
Seruan azan , ramai dikalangan kita yang masih tak hormat bila azan berkumandang . Apa susah nak senyap kejap ? Sedangkan kalo time nyanyi lagu negaraku kat sekolah atau mane mane lah , boleh je diam dan siap berdiri tegak lagi ! Kalah time solat , bila solat tak berapa nak tegak berdiri. Oh, balik pada azan , mane mane saja ana pi , ade je yang 'Mungkin' tak tahu atau sengaja buat buat tak kesah untuk senyap dan hormat serta hayati azan. 

Hormat apabila mendengar azan. Kenapa ? Kerana ia merupakan seruan daripada Allah. Dan azan boleh menginsafkan diri  jika kita benar benar menghayati.
Bila azan mesti senyap ke ? Yelah. 
Tapi kalo senyap sebab memang KENA senyap tapi tak ikhlas ? 
Kata ustaz ana , ikhlas tu kemudian citer la, buat dulu. lama lama buat pastu akan terikut dengan sendiri , atau terbiasa la dengan apa yang kita buat tu da rasa nak buat lagi, maka disitu datangnya ikhlas. 

Ni cuma teguran ana untuk diri sendiri gak. Tapi boleh lah dikongsi bersama. Kadang kadang kita memang takleh lari dari sifat lupa. Manusia biasa. Tapi , jangan jadikan itu alasan. 

Ayuhlah kita sama-sama menghormati dan menghayati azan. Kalau nak citer kisah azan , panjang ceritanya. Kalau ada masa , meh la kongsi sesama. 

Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment

Cadangan, teguran dan kritikan?